lördag 16 januari 2016

Dag 19-20, Den långa resan

Vår resa hemåt började med buss från Baguio till Manila. Vi fick som vanligt en stadig frukost på lägergården och sedan hjälptes vi åt med att få ut alla tunga resväskor från sovsalarna. Staben hade bokat två jeepneys för anslutningen till busstationen. Vi fyllde den ena med vårt bagage och tryckte ihop oss själva i den andra.

Sista samlingen inför avfärd från Ating Tahanan.

Trångt i jeepney'n på väg till busstationen, men finns det hjärterum, finns det stjärterum!

Kort visit i miljonstaden

Bussresan ner till Manila gick fint. Det var roligt att få se Baguios omgivningar i dagsljus, bergslandskapet var otroligt vackert! När vi rullade in i Manilas ytterområden fyra timmar efter avfärd fastnade vi föga förvånande i trafiken och det tog två timmar till innan vi kunde kliva av på ”Pasay”, samma station vi åkte ifrån för tre veckor sedan. Det var betydligt svettigare ute, ungefär 30°C varmt och inte minst fuktigare än ”svala” Baguio. Här började vi dela upp oss för att ta oss vidare åt olika håll, en del skulle till värdfamiljer, några till ett vandrarhem och några av oss ut till flygplatsområdet. Jag och Linda tillhörde den senare falangen eftersom vi hade en tidig avresa fredag morgon framför oss. På kvällen åt vi middag med gänget på vandrarhemmet och innebar en ny liten tur genom denna gigantiska stad.

Flyg på flyg på flyg

Vår avgångstid till Hong Kong fredag morgon var kl 08.45 och vi lämnade hotellet med shuttle vid kl 06.30. Det var bara en fem minuter lång transfer, men tillsynes helt omöjlig att göra till fots. Incheckningen gick över förväntan bra och vi hann med en enkel frukost i transithallen före vi klev ombord på planet. Resan tog ungefär två timmar och vi valde att sova vidare större delen av den.

Regn i Hong Kong vid vår transfer...

I Hong Kong var det ett myller av människor och vi såg oss tvungna att tränga oss i den oändligt långa kön som bildades vid säkerhetskontrollen till transithallen. När vi kommit igenom där var det bara att gå direkt till nästa utgång och snart satt vi i våra stolar på flyget till London. Även om vi fortfarande var trötta kändes 12 timmars flygning som en oändligt lång tid att sitta stilla. Jag lyckades se tre filmer längs vägen, vi fick lunch och middag och resten av tiden sov vi.

Väl framme i London hade vi lite längre tid för övergång. Vi valde att äta kvällsmat och kunde sedan utan vidare sova vidare när vi flög till Stockholm där vi landade fem minuter före tidtabell. Vi fick dock vänta ganska länge på vårt bagage, innan vi kunde komma ut i ankomsthallen där pappa väntade. Det var underbart att få gå direkt vidare till bilen, inte minst för att det var -15°C ute! Vi körde Linda till Söder och sedan vidare till Minneberg där soffan var bäddad. Vid kl 2 somnade jag än en gång utan problem, nöjd med att vara nästan på hemmaplan. :)

...och klart väder när vi närmade oss London!

English summary
Two days of travelling, starting from Baguio by bus in the morning January 14th. We reached the bus station in Manila at 5PM and spent the night at the same hotel as on our arrival three weeks ago. Our departure from Manila was 8.45 Friday morning. The trip to Stockholm via Hong Kong and London was long, but went well. We arrived at Arlanda at 23.25 local time after approximately 15 h in the air. Thankfully my dad was waiting in the arrival hall. Connecting to Stockholm city by car was a blessing, considering that the temperature outside was 0°F! I went to bed in Minneberg (dad’s place) at 2 AM and had no problem falling asleep on their couch! :)