onsdag 13 januari 2016

Dag 18, Dags att packa

I dag har vi haft en ny mellandag som tjänat oss väl. Vi fick en timmes sovmorgon, vilken jag använde för att träna en lite längre stund. Det var en jättefin morgon och jag kunde avsluta mitt pass på en helt solbelyst yogamatta. Underbart!

Efter frukost hade vi en schemalagd aktivitet och det var slututvärdering. I matsalen fanns fyra stationer, där vi fick göra en självutvärdering, en bedömning om våra förväntningar var uppfyllda, hämta ut våra värdesaker och göra inlägg i varandras ”camp books”. Det sistnämnda innebar att skriva något som vi ville förmedla till varje person (28 inlägg!), men vi får inte läsa innehållet förrän vi är på väg hem. Jag blev färdig med mina inlägg mitt på eftermiddagen.

Resten av dagen har vi ägnat åt att packa och avsluta olika projekt. När det var dags för mellanmål hade vi fixat egen mat, bland annat hämtpizza, för att kunna tacka personalen på Ating Tahanan. Det kändes jättebra att få uppmärksamma dem, för de har verkligen underlättat vår vistelse här. Under eftermiddagen gjorde vi även de sista inspelningarna för att åstadkomma en CISV-film om IPP. Den kommer att färdigställas här i Baguio via stabens kontakter som verkar vara obegränsade! :)

Mariana och Anne Marie, två värdefulla personer i staben!


And now the end is near...

Att packa var en prövning, men jag lyckades slutföra även den uppgiften. Efter middagen hade vi den officiella avslutningen av lägret utomhus, runt en lägereld – eller "Da-Pay" som en rund stensättning med sittplatser och eldplats i mitten heter här. En Da-Pay har traditionellt använts ute i byarna som en mötespunkt för att diskutera och fatta beslut i gemensamma frågor. Vi sjöng, tände ljus och delade en sak som vi tar med oss hem från lägret. Sedan var det dags för ”kramtåget" där alla får chans att tacka varandra personligen, vilket för min del blev en ganska blöt i historia. Flera valde att stanna uppe resten av natten, men jag såg till att få min skönhetssömn efter midnatt. :)






English summary

Today was a day with lots of non-scheduled time. In the morning we spent time evaluating the camp and we used the afternoon to wrap up different projects and get everything packed. In the evening the staff arranged a nice closing influenced by CISV traditions including a bon fire. We lit candles and shared take aways from camp. We also did the hug train thanking one another - kind of a wet story for me! :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar