måndag 4 januari 2016

Dag 9, Film workshop del 2

Ännu en dag med filmtema, till min belåtenhet! Under förmiddagen hade vi fått i uppgift att göra en enkel dokumentärfilm inom grindarna. Tanken var att vi skulle:

1)   be om tillstånd att få filma någon av de som arbetar här på Ating Tahanan
2)   ta fram en outline och genomföra 10 tagningar
3)   spara filerna och lämna in dem för ”bedömning”

Min grupp bestod av Masya från Indonesien och Jurjien från Nederländerna. Vi bestämde oss för att fråga om vi fick filma vakten vid entrén. Det gick bra och efter de första tagningarna var han mycket hjälpsam. Vi klarade att bli färdiga på utsatt tid och efter lunch fick vi beröm för vårt arbete, vilket kändes bra! :) Det var roligt att prova på att göra alla steg, men efter den här enkla övningen har jag fått stor respekt för vad det innebär att filma. Det var också lärorikt att titta på övriga gruppers produktioner och lyssna på den återkoppling som våra ”lärare”, Malaya och Abbie, förmedlade.


Inspiration av bygdens son

Under eftermiddagen anslöt även Kidlak Tahimik på nytt. Han avslutade vår workshop med ett samtal om hur han arbetar med film och visade några prov från filmer han har gjort . Hans förhållningssätt och filosofi bygger på två begrepp, ”kapwa” och ”dwende”. Kapwa betyder ungefär ”min nästa” och innebär att ha ett inkluderande perspektiv på andra människor och allt levande i naturen. ”Dwende” är ett ord för det som är helt unikt i varje individ – ”your unique spirit or energy”. Kidlak uppmanade oss att använda det när vi ska närma oss ett objekt som vi vill filma, för just den inramningen kan bara du bidra med. Jag blev på nytt starkt berörd av denna andliga person.



Under rasten fick jag chans att prata med honom när han kom fram till mig för att fråga om jag var den person som hade bidragit med temaaktiviteten om samer, som han hade hört talas om. Betydelsen av att bevara ursprungsbefolkningars kunskap och erfarenheter är av stor vikt för allt arbete som Kidlak engagerar sig i. Han berättade om ett pågående projekt som studerar hur barn och ungdomars utbildningsmöjligheter ser ut när det gäller ursprungsbefolkningar och undrade om det var en fråga vi hade stött på. Jag fick hans e-postadress i den mån jag skulle springa på något framöver. 

Jag var verkligen helt uppfylld av den här dagen och efter middagen tänkte jag göra en tidig kväll. Den planen gick snabbt i stöpet eftersom det fanns önskemål om att vi skulle ta chansen och köra några ”lära känna varandra”-lekar. Jag tog fram mitt duktiga jag och deltog i den första delen, men vid första bästa tillfälle smet jag ut och gick ”hem” till min säng på vinden. :)


Tita Myrnas "tuck shop" i matsalen fick påfyllning under dagen...Trots att maten här är bra är efterfrågan på dryck och snacks till synes oändlig...


English summary

Today we had the second part of our film workshop. We put to practice what we had learnt yesterday, meaning actually doing a documentary film here on the campsite. My group did a documentary about the guard. It was an instructive and fun exercise! :)
In the afternoon we all shared our work and got feedback from our trainers. Kidlak Tahimik joined us again in the afternoon and I really appreciated getting to share his thoughts on how to build stories and produce film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar